برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
f1f961da-b154-443d-9745-8980ea1123b7.jpg

چرا بازی های وانمودی/تخیلی (pretend play)برای کودکان اهمیت دارد ؟؟

بازی هایی که کودکان به صورت خیالی و با تصورشان می سازند در جنبه های متفاوتی از رشد آن ها نقش دارد . کودکانی که تاخیر های قابل توجه اجتماعی دارند مانند کودکان اوتیسم در این گونه بازی ها نقص های قابل توجهی دارند در ادامه 5دلیل اصلی اهمیت این بازی ها را بررسی خواهیم کرد.

چرا بازی های خیالی /یا وانمودی (pretend play) در کودکان مهم است ؟؟

هیچ شکی نیست که بازی های خیالی  یک قسمت اساسی از رشد کودک را تشکیل می دهد. 

کودکان با مشاهده ، تخیل و انجام یک  کار یاد می گیرند. 
ما معمولاً به "وقت بازی" به عنوان زمانی اختصاص داده شده برای دویدن در زمین بازی و یا نشستن آرام با چند اسباب بازی خوب و سرگرم كردن اختصاص می دهیم. این اشکال بازی به خودی خود مهم هستند ، اما تنها اشکال بازی نیستند. 
در حال حاضر یادگیری از طریق بازی توسط پزشکان به عنوان یک روش اساسی یادگیری و رشد برای کودکان  به طور گسترده ای شناخته شده است ، و تعدادی از نظریه پردازان و محققان ارزش های بازی تظاهر یا تخیل را به عنوان کمک کننده به رشد طبیعی کودک شناسایی کرده اند.
 در هر محیط سالهای ابتدایی در مدارس  ، کودکان را می بینید که از بازی خیالی لذت می برند. ممکن است یک کاغذ را در اطراف اتاق بزرگنمایی کنید انگار که ماشین مسابقه یا هواپیمای پرنده باشد یا نقش یک آتش نشان را در موتور آنها ، مغازه دار ، والدین ، ​​دندانپزشک یا پرستار بازی کند.
 کودکان از اشیا برای نشان دادن چیز دیگری استفاده می کنند ، یا به خود و دیگران نقش می دهند و سپس آنها را بازی می کنند. 
این ممکن است "بسیار ساده" به نظر برسد ، اما در عقب راندن موانع واقعیت ، این کودکان در حال یادگیری و رشد مهارتهای مختلف و مهم در زندگی هستند.
 این بازی وانمودکننده ، که اجازه می دهد دیدگاه های مختلفی در نظر گرفته شود و طی آن ایده ها و عواطف شکل گرفته و دوباره مرتب شوند ، از ویژگی های اصلی رشد اجتماعی و شناختی کودک است

 

 

5 دلیل اصلی برای اهمیت و تشویق کردن کودکان به این بازی ها :


1.برای تشویق تخیل و خلاقیت
 تحقیقات مشخص کرده است که یک مزیت مهم بازی تظاهرگونه و خیالی  
 افزایش توانایی کودک در انعطاف پذیری شناختی و در نهایت خلاقیت است. 
با جذب خود در یک بازی تخیلی ، هرچه که باشد ، به کودکان این فرصت داده می شود که با استفاده از تخیل خود ، تمرین کنند و مغز خود را تمرین دهند و فکر کنند تا خلاق باشند ، و یاد بگیرند که چگونه برای خودشان فکر کنند.
 توانایی استفاده از "تخیل" ما یک مهارت شناختی است که همه ما در طول زندگی به آن نیاز داریم و باید کودکان را تشویق کنیم که از همان ابتدا و با فرصت های مکرر برای بازی های تخیلی یاد بگیرند که چگونه این کار را انجام دهند.

این بازی ها در بزرگسالی چه تاثیری میگذارند ؟؟
 به دلیل رشد تخیل در دوران کودکی است که ما در بزرگسالی قادر به انجام بیشتر وظایفی هستیم که زندگی روزمره به آن نیاز دارد. بزرگسالان باید هر روز از تخیل خود برای کمک به آنها در حل مشکلات ، برنامه ریزی ، پیشرفت و کشف یا اختراع چیزهای جدید استفاده کنند. 
تخیل برای تجسم صحیح و توانایی لذت بردن از لذت های زندگی مانند کتاب خوب یا فیلم لازم است. این یک امکان اساسی برای درک دیدگاه های دیگران و تفکر خلاق است.

 

2.برای حمایت از رشد اجتماعی و عاطفی:

وقتی کودک درگیر بازی وانمود یا خیالی است ، با تظاهر به شخصیت های مختلف یا کنترل اشیا به روش خود و مشاهده نتیجه ، اساساً نقش های اجتماعی و احساسی زندگی را تجربه می کند. این در مورد یادگیری این است که

آنها به عنوان یک *فرد * چه کسانی هستند ؟؟

چگونه دردنیای اطراف خود قرار میگیرند ؟

چگونه جهان کار می کند ؟

چگونه در کفش دیگران راه بروند و تجربه های متفاوت کسب کنند؟؟

"آنها همدلی پیدا می کنند و یاد می گیرند که چگونه همکاری کنند ، مسئولیت پذیر شوند و چگونه مسئولیت را تقسیم کنند.البته همه کودکان خردسال لحظات خودخواهی دارند و این طبیعی و لازم برای بقا است "

با بلوغ و فرصت های بازی تظاهرآمیز آزمایشی ، کودکان شروع به شناختن و یادگیری نحوه *پاسخ مثبت*و *پاسخ مناسب* نسبت به احساسات دیگران می کنند. 

به وضعیت بازی در نقش ها بیندیشید که کودکان با هم بازی می کنند. آنها باید در مورد یک موضوع به توافق برسند و درباره نقش ها و قوانین مذاکره کنند. همه این ها نیاز به همکاری و درک دیگران دارد.

آگاهی از اینکه افکار ، عقاید و احساسات فرد ممکن است با افکار ما متفاوت باشد و اینکه همه ما قادر به گرفتن دیدگاه های مختلف هستیم ، ارتباط تنگاتنگی با بازی وانمودی برقرار می کند.

 به عنوان مثال ، كودكانی كه به طور مرتب در فعالیت های بازی تظاهرآمیز شركت می كنند ، بهتر می توانند همدلی را نشان دهند ، زیرا آنها به طور مداوم احساسات متفاوتی را تجربه كرده اند و برای مدتی "فرد دیگری" بوده اند.
 تظاهر به بازی همچنین در "رشد عزت نفس" و "خودآگاهی کودکان" بسیار سودمند است. 

"یک احساس آزادی" وجود دارد که از این درک ناشی می شود که شما فقط می توانید با تظاهر *هر چیزی* باشید و بچه ها این را دوست دارند! 
این یک روش ایمن و مطمئن برای آزمایش مرزها و ایجاد اعتماد به نفس است. از طریق  وانمود کردن، بازی به کودکان امکان می دهد احساسات مثبت و منفی را تجربه و ابراز کنند. آنها می آموزند که :
چگونه تأثیر این احساسات را تعدیل کنند !

چگونه با آنها برخورد مثبت کنند ! 

چگونه انگیزه های آنها را کنترل کنند !

رفتارهای خوب و رفتار مثبت را یاد بگیرند!

و در بعضی موارد چگونه پرخاشگری را کاهش دهند.!

 

3. برای بهبود مهارت های زبانی و ارتباطی:

گوش دادن به تعامل فرزندانمان با دوستان بسیار جذاب است. آنها در شروع صحبت کردن از کلمات یا عباراتی استفاده میکنند که ما هیچ تصوری از آنها نداشتیم!

آنها می توانند *جعل هویت* بسیار سرگرم کننده ای از والدین ، ​​مراقبان و معلمان خود نیز انجام دهند! 
تظاهر به بازی این امکان را برای کودکان فراهم می کند تا با استفاده از زبان و قدرت زبان ، چگونگی تأثیر آن بر ما و اطرافیان را یاد بگیرند.
 همچنین به آنها کمک می کند "تا بفهمند که کلمات به ما وسیله ای می دهند تا شرایط را دوباره بازسازی کنیم ،حرف خود را بیان کنیم و خودمان را بشنویم و درک کنیم"

 تظاهر به بازی فرصت مناسبی را برای قرار دادن کودکان در" معرض واژگان جدید" فراهم می کند و هرچه سناریوهای مختلفی برای معرفی آنها فراهم شود ، زمینه برای گسترش واژگان آنها بیشتر است!
نکته :
 نه تنها بازی تظاهر از این طریق افق دید آنها را گسترش می دهد ، بلکه با آشنایی بیشتر "زبان" و "موقعیت ها "به *کاهش اضطراب *کمک می کند. 

از طریق بازی تخیلی و بازی با نقش ، کودکان می آموزند کلمات خود را با *دقت* و *هدفمند * انتخاب کنند تا دیگران بتوانند آنچه را که می خواهند برقرار کنند درک کنند.

کودکان  به نوبه خود و در سن خود یاد می گیرند که به درستی به صحبت های دیگران گوش دهند، زیرا آنها مجبورند این کار را بکنند تا بفهمند چه چیزی در اطراف آنها می گذرد.

4.برای توسعه توانایی های تفکر ، یادگیری و حل مسئله :

وانمود کردن بازی انواع مختلفی از "مشکلات"  و "مسائل " را برای حل به کودکان ارائه می دهد .
تصمیم گیری در مورد اینکه چه بازی هایی را باید انجام دهیم ، چه نقشی را باید بر عهده بگیریم ، چه کسی درگیر خواهد شد و... همه احتیاج به تفکر دارند و مشارکت در بازی وانمود کننده توسط  کودک نیاز دارد که  کودک مهارت های تفکر شناختی را فرا بگیرد که در هر جنبه ای از زندگی روزمره استفاده کند و این تا بزرگسالی با او خواهد ماند. خاطرات از طریق بازی تخیلی شکل می گیرند. 
کودکان از* تصاویری که در ذهن* خود ایجاد کرده اند برای *بازآفرینی تجارب گذشته* در هنگام بازی تظاهرانه استفاده می کنند. این شکل از *تفکر انتزاعی* به آنها کمک می کند تا آنچه را که می خواهند برای هر بازی  اتفاق بیفتد را یاد بگیرند
ان ها یاد میگیرند که چگونه افکار و واکنشهای خود را در برابر چنین بازی و اتفاقی را اگر در زندگی واقعی اتفاق افتاد  جمع آوری و مدیریت کنند و از نظر ذهنی مشکلاتی را که ممکن است در این اتفاق ها با آن روبرو شده باشند حل کنند. 
آنها  از این به بعد می دانند چگونه بر مشکلات مورد نظر  غلبه کنند.
 این می تواند امری ساده  مانند میز گذاشتن برای یک وعده غذایی یا تماس تلفنی با یکی از اعضای خانواده و
 یا مسئله ای پیچیده مانند رفتن به مدرسه و یا مراجعه به دندانپزشک باشد.

بازی می تواند به کودک در توسعه مهارت های ریاضی و سواد کمک کند. تظاهر به بازی به کودکان کمک می کند تا درک بهتری از علم ، جهان وسیع تری که در آن زندگی می کنند و وقایع مهم جهانی که در اطراف آنها اتفاق می افتد ،داشته باشند

 

5.برای تقویت رشد جسمی:

 جدا از تمام مزایای شناختی شگفت انگیزی که بازی وانمود کننده ارائه می دهد ، مهم است که به یاد داشته باشید که بازی تظاهر کننده "اغلب" جسمی است و یک روش فوق العاده برای فعالیت ، ورزش و رشد مهارت های حرکتی کودکان است.

 مهارتهای حرکتی  ظریف و جزئی ، همچنین کلی و درشت  همچنین  هماهنگی چشم  در حالی بهبود می یابد که کودکان سعی می کنند عروسکهایی را با لباسهای ساده بپوشانند ، سکه هایی را بشورند تا هزینه اقلامی را که در مغازه خریده  بپردازند و.....

 

 

 

 

 

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود